25 آوریل 2024- محققان مؤسسه قلب اسمیت در Cedars-Sinai و همکارانشان گزارش دادند که زنان مبتلا به دیابت نوع 2 که فشار خون بالا در آنها قبل از 50 سالگی تشخیص داده شده است، ممکن است از مزایای درمان فشرده ی فشار خون بهره مند شوند.

این یافته‌ها که در Diabetes Care منتشر شده است، نشان می‌دهد که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در زنان مبتلا به دیابت نوع 2 با تشخیص فشار خون بالا در میانسالی که تحت درمان فشرده فشار خون قرار گرفته‌اند، کاهش می‌یابد. این خطر در زنان یا در مردانی که فشار خون بالا در آنها در سن 50 سالگی یا بالاتر تشخیص داده شد، کاهش پیدا نکرد.

دکتر سوزان چنگ، رئیس بخش سلامت قلب و عروق زنان و علوم جمعیت در بخش کاردیولوژی در موسسه قلب اسمیت، و یکی از نویسندگان مسئول این مطالعه، گفت: مدتی است که می دانیم زنان مبتلا به دیابت نوع 2 در مقایسه با مردان مبتلا به دیابت نوع 2 در معرض خطر بیشتری برای بیماری های قلبی عروقی هستند.

او افزود: "ما همچنین می دانیم که فشار خون در زنان سریعتر از مردان افزایش می یابد. با توجه به این دو یافته، ما می خواستیم بدانیم که آیا زنان خاصی ممکن است از درمان های فشرده تر مزایای بیشتری دریافت کنند."

اندازه گیری فشار خون، شامل اندازه گیری نیرویی است که خون به دیواره ی رگ ها وارد می کند. در خوانش فشار خون دو عدد بیان می شود: عدد بزرگتر یا "فشار سیستولیک" فشاری است که در هنگام تپش قلب، خون به دیواره ی رگ ها وارد می کند و عدد کوچکتر یا "فشار دیاستولیک" نشان دهنده فشاری است که خون بین دو ضربان به دیواره ی رگها وارد می کند.

متخصصان، درمان فشرده فشار خون را با هدف دستیابی و حفظ فشار خون زیر 120 میلی‌متر جیوه سیستولیک تعریف می‌کنند. هدف درمان استاندارد فشار خون دستیابی و حفظ فشار سیستولیک کمتر از 140 میلی‌متر جیوه است. فشار خون کنترل نشده می تواند به شریان ها آسیب برساند و باعث حمله قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات قلبی عروقی شود.

درمان فشرده فشار خون معمولاً شامل دوزهای بالاتر داروهای ضد فشار خون است، اما می‌تواند شامل افزایش تعداد داروهای ضد فشار خون نیز باشد که بیمار برای رسیدن به فشار خون مورد نظر مصرف می‌کند.

محققان داده‌های کارآزمایی اقدام برای کنترل خطر قلبی عروقی در دیابت (ACCORD) را تجزیه و تحلیل کردند که در آن 4733 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 به‌صورت تصادفی در گروه اهداف درمان فشرده یا استاندارد ضد فشار خون قرار گرفتند. در مجموع 3792 شرکت کننده سن خود را در زمان تشخیص فشار خون بالا اعلام کردند.

نرخ سکته مغزی، حملات قلبی و سایر حوادث قلبی عروقی در طی 4 و نیم سال در زنان مبتلا به دیابت نوع 2 و پرفشاری خون زودرس که تحت درمان فشرده در مقایسه با درمان استاندارد ضد فشار خون قرار گرفتند، نسبت به زنان مبتلا به دیابت نوع 2 که فشار خون بالا در آنها در سنین بالاتر تشخیص داده شد، به طور قابل توجهی کمتر بود.

دکتر کریستین ام آلبرت، رئیس بخش قلب و عروق در مؤسسه قلب اسمیت، گفت: «این مطالعه می تواند به پزشکان کمک کند تا شرایطی را که کاهش شدیدتر فشار خون ممکن است مفید باشد، در نظر بگیرند. یافته‌های تحقیقاتی از این دست به ما یادآوری می‌کند که باید تفاوت‌های فردی را در نظر بگیریم، از جمله تفاوت‌های بین زنان و مردان و بین افرادی که زودتر یا دیرتر در زندگی دچار بیماری شده‌اند».

به گفته نویسندگان، مطالعات آینده نگر برای تایید این یافته ها مورد نیاز است.

یکی از نویسندگان این مطالعه جوزف ابینگر، استادیار قلب و عروق در بخش قلب و عروق در موسسه قلب اسمیت، گفت: "این ممکن است اولین مطالعه ای باشد که نشان می دهد درمان فشرده ی ضد فشار خون یک رویکرد ارجح برای زنان مبتلا به دیابت نوع 2 و فشار خون زودرس است."

"نتایج ما با این گفته مطابقت دارد که درمان فشار خون بالا بلافاصله پس از تشخیص، از بسیاری از مشکلات سلامتی در آینده جلوگیری می کند."

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-04-intensive-blood-pressure-treatment-middle.html